روزنوشت های دکتر

آرامش ِ قبل طوفانم را برهم‌ نزنید... بگذارید ناخدا، اینبار هم کشتی را بسلامت بگذراند

روزنوشت های دکتر

آرامش ِ قبل طوفانم را برهم‌ نزنید... بگذارید ناخدا، اینبار هم کشتی را بسلامت بگذراند

پربیننده ترین مطالب

جشنواره ، لذت ، حماقت و چند داستان دیگر

دوشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۰۵:۳۰ ب.ظ

+ روزهای جشنواره برای ما عوام، خیلی خوش میگذره و جو خیلی خوبیه. چه از اون سالهایی که پیش فروش بلیط نبود و ساعتها زیر برف و بارون توی صف می ایستادیم و چه الان که بلیط هم میخریم و بازم بعضی وقتا برای بعضی فیلما ساعتها توی صف میشینیم و بین فیلمها با همسر کیک و چایی میخوریم. از جمع سینمایی ها و کل کل درمورد فیلمها و سینما با آدمهایی که اصلا نمیشناسی، تا همه فیلمهایی که طی یازده روز همش روی یه صندلی میشینی و هر روز آدمهای ثابتی کنارت میشینن و هر روز درمورد فیلمهای روزای قبل و بعد حرف میزنین و سر فیلمها میخندین و گریه میکنین و فحش میدین و تشویق میکنین. سر یه فیلم که امسال ۴ ساعت توی صف نشستیم و با آدمهایی که کنارمون بودن، چند بار به نوبت جا رو نگه داشتیم، روز بعدش  که رفتم سینما و یه صف دویست نفره دیدم،، ده نفر توی صف بهم جا تعارف میکردن :-)) همه از دوستان بینامی که این روزها دیده بودم. هرچند که این روزها از صبح میرفتم کار تا ۲ ظهر و بعد سینما تا ۸ و از ۸ تا ۱۱ شب دوباره کار ، اما از لذتش هیچ سالی نمیشه گذشت.


+ بهترین منتقدهای فیلمها، مردم ن. هر منتقدی، هر داوری و حتی هر خبرنگاری که درمورد یه فیلم خوب یا بد میگه، یا رای میده، یه نفع و ضرری داره. از سفارشات گرفته تا روابط، دوستی ها، کارهای آینده، سفره هایی که پهن خواهند شد و... 

هرچند که نظر مردم کاملا بدون نفع و ضرر برای خودشونه، اما خیلی از مردم هم نظرشون با بازیگر یا کارگردانیه که دوست دارن و بدون توجه به کیفیت اون کارشون، نظر میدن. منم بعضی از کارگردانها و بازیگرا رو دوست دارم، اما همیشه خود ِ فیلم برام مهمتر از هرچیزی بوده.  بارها به فیلمهای کارگردانا و بازیگرای دوستداشتنی، شدید انتقاد کردم و بارها از فیلم آدمهایی که ازشون متنفر بودم، کلی حال کردم.


+ سالهاست که دیگه داوری فجر مهم نیست. همه میدونن پشت پرده سیاست های کثیف هر ارگانی، توی سینما هم بوده و خواهد بود. از رشیدپور ابله گرفته، تا دبیر جشنواره و وزیر فرهنگ و...! در اصل، سیمرغ ها همونی بود که من دوپست قبل گفتم. تمااام :-) اگه یه درصد درمورد داوری شک داشتین، دیشب اگه برنامه هفت رو میدیدین، مطمئن میشدین یه مشت بدبخت ِ ترسو و بقول خودشون مصلحت طلب ، و با کدخدا منشی تصمیم داشتن بدون درنظر گرفتن ذات هنر، جوایز رو بین پیر و جوان و طیف های سیاسی و موافقین خودشون تقسیم کنن. طیف های سینمایی و سیاسی ِ مخالف در هرر دوره ای و همینطور فیلمسازان مستقل هیچوقت دیده نمیشن. مثلا بارها شده که یک فیلم در اسکار یا کن یا گلدن گلوب، ۱۰_۱۱ جایزه اصلی رو برده و هیچ اشکالی هم نداره! و دلیلی نداشته که حتما هر فیلم حتما دو سه جایزه برنده بشه فقط به دلیل اینکه جوونها روحیه بگیرن یا شائبه ای پیش بیاد. شائبه وقتی پیش میاد که لاتاری در هیچ رشته ای کاندید نمیشه و نه تنها فیلمش، که همه بازیگراش در هر فیلم دیگه ای هم تحریم میشن! شائبه اینه که آدمهایی بی عرضه و حسود و ضعیف هزار انگ به فیلم سطح بالای بوقت شام میزنن... و بعد تنگه ابوقریب با حداکثر ۵٪ آرای مردمی، بیشترین سیمرغ رو میبره!! و یا اینکه ضعف داورها در انتخاب یک گزینه و نهایتا اهدای دو سیمرغ در چند رشته اصلی برای اولین بار در جهان!


+ رشیدپور نهایتاً بتونه مسابقه محله رو اجرا بکنه! نمیدونم به چه حقی قبل از اعلام برنده، از بین ۵-۶ نامزد، خودش دو سه نفر رو حذف میکنه؟! شوخیهای لوس و آبکی تا جایی که گاهی به استهزا و تمسخر میرسید. آدمی که ۱۰٪ قدرت اجرا نداره، و اطلاعاتش از سینما در حد اینه که فقط میفهمه کدوم دوربین روشنه، میاد در برنامه زنده قصه فیلمها رو لو میده، بجای ده تا منتقد ورر میزنه و نصف برنامه از خودش تعریف میکنه! 


+ بنظر من فیلمسازی وابسته ، فیلمسازی سفارشی و سینمای با پشتوانه، هیچ اشکالی نداره. بشرطی که از اون منابع استفاده خوبی بشه برای ساخت یه فیلم خوب. خوب بساز، سفارشی بساز. چه مشکلی داره؟! بقول اصغر نعیمی، کسی که از پوشک خودش تا هزینه میلیاری فیلم و سریال هاشو با رانت و بلاعوض میگرفته و هیچ برگشتی هم نداره، نباید از فیلمسازی مستقل حرف بزنه. بعضیا که کلاً نشستن و همه فیلما رو سفارشی میدونن. حاتمی کیا سفارشی سازه، مهدویان سفارشی سازه. باشه آهنگر سفارشی سازه. چطور وقتی موج مرده ، گزارش یک جشن ، یا دعوت رو ساخت، سفارشی ساز نبود؟! ... من درمورد فیلم نظرمو گفتم. حاتمی کیا بدون شک با فاصله بهترین کارگردان سینمایی و تکنیکی سینمای ماست و اکثراً چند پله بالاتر از سطح ما فیلم ساخته. حرفشو میزنه. هرچند فیلم امسالش هم عالی بود، اما چند صحنه هندی و طولانی و بی منطق جزو فیلمش بود. حرفهای اعتراضی دیشبش هم جزو لاینفک ذات حاتمی کیاست به افرادی که بی منطق به هر چیزی گیر میدن. فقط بعضیا آرومتر، میگذرن، بعضیا باشدت تر برخورد میکنن. این حرف مسخره ست که گفتن «نمیدونم حاتمی‌کیا چرا همیشه معترضه؟! اون که همیشه فیلماشو ساخته، حمایت شده، و همیشه سیمرغ هاشو گرفته!» ... موفق بودن و مورد اعتماد قرار گرفتن از طرف تهیه کننده ها و مردم، دلیل میشه که به حماقتها اعتراض نکنیم؟! همه چی فقط سیمرغه؟! مثل اینکه به بچه ت پول بدی، و دستش رو باز بذاری ولی صب تا شب برینی بهش و زیر بار هزارتا حرف و منت و تهمت ببریش. بچه نباید اعتراض بکنه؟! تهیه کننده ها و سازمانهای سینمایی به چشم تجارت و صنعت میبینن و مسلما هر سازمان، پشتیبان فیلمی میشه که فکر میکنه موفقیت بیشتری داره. زورتون میرسه،، فیلم خوب بسازین. یاعلی. باشه، حاتمی کیا آدم بد،، اما مگه هومن سیدی و پیمان معادی، زور و رانت داشتن که فیلم های به این محشری ساختن امسال؟ ... آدم های بی عرضه، فقط حرف مفت میزنن.


+ این خط، این نشون. فروش سال بعد، نشون میده که جای فیلمهای مغزهای کوچک و بوقت شام و لاتاری و بمب کجاست،، و جای تنگه ابوقریب کجا.


+ در کل سعی کنیم خودمون فیلمها رو ببینیم و بی توجه به نظر چند تا داور ضعیف ِ تحت تاثیر، از سینما لذت ببریم و بنظر من فیلمهایی که ارزش دیدن روی پرده رو دارن :

لاتاری ، مغزهای کوچک زنگ زده ، به وقت شام ، بمب ، سرو زیر آب ، دارکوب ، مصادره ، شعله ور ، اتاق تاریک 

- عرق سرد رو ندیدم، اما از ساختش تعریف زیادی شنیدم.

- و فیلم تنگه ابوقریب برای من ارزشی نداشت اما لازمه روی پرده دیده بشه.


+ جوگیر و احمق و رشیدپور نباشیم


  • ۹۶/۱۱/۲۳
  • دکتر میم

نظرات (۲۴)

عالی بود....میام حالا چند بار دیگه هم می خونمش:)
از اینایی شد که تو رفرش( و نه باز کردن) صفحه مدیریت دیدم به روز شده...داغ داغ:)
پاسخ:
:-)
دکتر تو خیلی خوبی :)
مطلبات هم
پاسخ:
خوبی از خودتونه
جوگیر و احمق و رشیدپور نباشیم :) +چشم.
 آقا اگه قرار بود یه مجری نامرتبط با سینما بیارین لااقل محمدحسین میثاقی رو میاوردین خب. :)) حداقل خوب اجرا می‌کرد که. 
.
حرفام رو در مورد آقای حاتمی کیا توی وبلاگ یک مترسک زدم. اینجا هم بزنم؟ البته با خودت هم عقیده‌ام تقریباً. 
پاسخ:
والا میثاقی خیییلییی خووبه. مطمئنم اطلاعات سینماییش هم خیلی از این بیشتره

+ یه کپی پیسته دیگه. مستفیذ بفرمایید :-)
بدم میاااااد از این مجری ... اه.... عمو پورنگ بهتر میفهمه کجا چی بگه.
پاسخ:
اصن مجری اینطور مراسم ها باید یه کمدین باشه. جشنه مثلا...
چرا من این قدر با شما موافقم؟ 
فقط با این تفاوت که ارزو می کردم ای کاش حاتمی کیا احساساتی نمیشد و با همون منطقی که حرفشو شروع می کرد تمومش هم می کرد.  این اتشفشانی صحبت کردن تسلط کافی به عصبانیت می خواست که حاتمی کیا نداشت متاسفانه. هرچند حق داشت عصبانی باشه به نظرم
پاسخ:
اوهوم ، منم موافقم. 
  • نیمچه مهندس ...
  • من موافق حرفایی بودم که میگفتن حاتمی کیا که پولش رو گرفته و فیلمش رو ساخته و سیمرغ هم گرفته،چرا اعتراض میکنه؟
    اما الان استدلال شما رو که خوندم دیدم به حقه حرفتون.واقعا امکانات مالی در برابر تحقیر شدن نمی ارزه.اما بهتر بود حاتمی کیا نه فقط واسه خودش که واسه تمام همکاراش اعتراض می کرد.
    *رشید پور نباشیم ، فرزاد حسنی نباشیم.دیگه کی نباشیم؟:)
    پاسخ:
    علی ضیا
    همه چی سیمرغ نیست همه چی پول نیست همه چی حمایت نیست. دکتر جسارتا چی همه چیزه؟؟؟؟ اعتراضو کسانی باید بکنن که هزینه میکنن فیلم میسازن اکران بد فیلم و پولشونو تباه میکنه. بیخیال دکتر. دارید با تعصب و عصبامیت حرف میزنید. صبر کنید زمان بگذره...
    پاسخ:
    هیچ چیز «همه چیز» نیست. «همه چیز» مجموعه چند تا چیزه. اره، اون کسایی که فیلم مستقل میسازن همیشه مینالن، من که نوشتم، حق هم دارن، اما صداشون به جایی نمی رسه. حالا صدای حاتمی کیا میرسه، گفته. چه مشکلی داره؟! 
    مثلا من کارخونه دارم، دولت گند زده توو زندگی و کسب وکار و سرمایه م ،،، یه سری هم هستن که هیچی ندارن و بخاطر فاجعه اقتصادی هم روز بروز دارن بدبخت تر میشن. حالا من نباید اعتراض بکنم؟! اعتراض فقط حق اوناست؟!
    چه استدلالیه؟
    اگه میخواستم باتعصب فقط دهنمو باز کنم، خیییلییی فیلما رو اصلا نمیرفتم ببینم. ندیده و نشنیده، میگفتم معلومه فیلمش چیه دیگه!
    کورهای متعصب رو بگرد، توی اینستا و تلگرام زیاد پیدا میکنی این روزا
    سلام علیکم
    جا داره از زحمت های شما تشکر کنیم
    حالا سختی های رفت و امد و تحمل بعضی فیلم ها به جای خود 
    نوشتن این متن های بلند و دقیق خودش کلی زحمت و وقت میخواست
    خلاصه خیلی استفاده کردیم
    دستتون خیلی درد نکنه
    خدا قوت
    پاسخ:
    خواهش میکنم. سلامت باشی
  • سورمه بانو
  • باهاتون موافق نیستم درباره حاتمی کیا. اینکه این مدل اعتراض اخلاق حاتمی کیاست حرف درستی نیست. اعتراض هم آداب داره. چیزی که صدای خیلیا رو درآورده هم تریبونیه که حاتمی کیا داره و خیلیا ندارن. اگر برابری بود اعتراضی هم به حاتمی کیا نبود. بماند که افتخار به وابسته بودن تو این اوضاع احوال امروز حال خراب کنه. حالا حاتمی کیا اگه دوست داره حال مردم رو خراب کنه مختاره.
    حاتمی کیا بعد از «دعوت» خطش رو گم کرد. گاهی به نعل زد و گاهی به میخ. «ادای» معترض ها رو درمیاره دیگه. من حاتمی کیای قبل دعوت رو دوست داشتم.
    پاسخ:
    اول اینکه، من کجا درمورد درستی یا غلطی نوع اعتراضش حرفی زدم!؟! من در مورد سوژه اعتراضش گفتم. که ظاهراً خیلیا نمیدونستن حاتمی کیا به چی اعتراض داشته. 
    دوم، تریبون حاتمی کیا کجاست؟! یادآوری کنید، ما هم بدونیم. میکروفون جشنواره؟! مگه بقیه اونو ندارن؟! اگه حاتمی کیا ۳ دقیقه تریبون داشت، رشیدپور چندساله هر روز تریبون داره! دیگه کجا؟! نکنه هر روز میاد تلویزیون و اعتراض میکنه؟! اگه فهمیدید کی میاد تلویزیون و مصاحبه، بگید ما هم ببینیم.
    سوم،، برابری!!؟؟!! آره،  اگه برابری بود، شش تا سیمرغ اصلی رو به فیلم متوسط کارگردانی نمیدادن که اگه روزی ۶ تا جمله در مجیز دولت و روحانی و تیمش نگه، روزش شب نمیشه. برابری اگه بود، لاتاری بخاطر رضوی و حاشیه های قبل از تولیدش کنار گذاشته نمیشد. برابری؟!
    چهارم،، افتخار به وابسته بودن به هر جناح و حزب و گروهی، برای همه هست. نگو نه. البته داریم میبینیم کسایی که سال به سال رنگ و حزب و وابستگیشون رو عوض میکنن. لازم به اسم بردن نیست. اونا به اندازه کافی حال بهم زن نیستن؟! یا فقط این مهمه که حال بعضیا بهم بخوره؟!
    پنجم اینکه. آدمها هم تغییر میکنن، اما حاتمی کیا کاملا دغدغه اصلیش یکیه. مقایسه آژانس شیشه ای، بادیگارد، بوقت شام، به رنگ ارغوان ، به نام پدر، و حتی برج مینو ، کاملاً مشخصه.
    نعل و میخ هم اگه به بعضی چیزا میگید نعل و میخ،، در ردیف آدمهایی نعل و میخ باز ، صددرصد حاتمی کیا در پایین های جدوله.
    من اونقدر سرم توی این کثافت ِ اخبار و ماجراها از سیاست گرفته تا سینما و اقتصاد و.. هست، و اونقدر پیگیرم برای اصل خبرها،، که همین حاتمی کیا که منم قبول دارم سبک اعتراضش گاهی زیادی تنده،، به نسبت بقیه، برام یه اسطوره اخلاقه 
    در ضمن ممنون که نظر دادین. من برای نظرات ارزش زیادی قائلم. باز اگه اشتباهی میکنم، بگید، چک میکنم. ممنون
  • سورمه بانو
  • اینکه می گم تریبون داره منظورم آزادی بیان حرف هاش توی تریبونه و اینکه بعدش اتفاقی براش نمی افته.
    اینکه می گم وابسته است با کسی مقایسه نمی کنم که بگم بقیه چطورن. داریم در مورد حاتمی کیا حرف می زنیم اینجا. شاید چون یه زمانی دوستش داشتم الان برام سخت تره دیدن این حرف هاش و رفتارهاش.
     من واقعا بعد از دعوت قهر کردم کم کم با جاتمی کیا. فیلم هاش رو یکی درمیون دیدم و بعدتر دیگه اصلا ندیدم چون دیگه این حس رو به من می داد که راهش از ما یا حداقل آدمی مثل من جدا شده. من کس خاصی نیستم، یه آدم معمولیم که فیلم های ایرانی رو دوست داره،  به خاطر حرف کسی از حاتمی کیا زده نشدم، مثل کسایی نیستم که تا وقتی گزارش یک جشن رو ساخت باهاش بودن و حالا که از سوریه می گه مخالفش هستن. فیلم ها به آدم احساسی رو می دن که بعد باعث می شه شما کارگردانشون رو دوست داشته باشی یا نه و بعد هم حاشیه هاییه که اون آدم برای خودش ایجاد می کنه که حاتمی کیا زیاد حاشیه داشت تو این چند سال.
     من اعتقاد ندارم که دغدغه حاتمی کیا همون چیزیه که قبلا بود. می تونه هر دغدغه ای داشته باشه ولی من هم می تونم دغدغه هاش رو دوست نداشته باشم یا در صداقتش شک کنم. اشکال وابستگی هم می تونه همین باشه که دیگه آدم حاتمی کیا رو «حاتمی کیا» نمی بینه. قطعا وقتی من می فهمم موسسه اوج پشت فیلم هر کارگردانیه دیگه شک دارم به صداقت اون کارگردان و یه جور دیگه بهش نگاه می کنم. حاتمی کیا یا هر کسی. شاید فیلمش رو ببینم ولی نمی تونم اون آدم رو دیگه خیلی دوست داشته باشم. درباره نعل و میخ بازها هم من لیستی ندارم که بگم حاتمی کیا کجاشه بماند که امروز همه اهلش شدن ولی خوب انتظار از بعضیا بیشتره. من معتقدم به اینکه کسی که مردم بیشتر دوستش دارن باید بیشتر مواظب باشه چیکار می کنه. حاتمی کیا فیلم هایی رو ساخته که یک ملت اون فیلم ها رو دوست داشتن و با دیدن اون فیلم ها به خودشون افتخار کردن. این آدم خیلی باید مواظب باشه با عشق این ملت چه می کنه ولی نیست.
     من اصلا نمی گم شما اشتباه می کنید فقط نگاهامون متفاوته. شما خیلی حاتمی کیا رو بیشتر از من دوست دارید احتمالا.
    یک چیز دیگه هم این وسط هست. وقتی جشنواره ای سیاسی باشه، وقتی سیستم اکران و ممیزی و پخش فیلم ها سیاسی باشه، وقتی اعمال محدودیت روی فیلم ها هست و از بعضی چیزا به سختی می شه حرف زد نگاه همه ما سیاسی می شه. منی که از اوج بدم میاد یا داورهای جشنواره یا مردم... شاید تو این جشنواره به ضرر فیلمی مثل لاتاری بشه تو یه جشنواره هم به ضرر یه فیلم دیگه مثلا. مشکل اصلی به نظر من همینه و تا وقتی هست جشنواره فجر و انتخابهاش هیچوقت راضیمون نمی کنه چون داورها با دید هنریشون تصمیم نمی گیرن بلکه با دید سیاسی تصمیم می گیرن یا حتا با عصبانیت.
    پاسخ:
    از این نظر تریبون داره... آره احتمالا درسته. برخورد با حاتمی کیا نرم تره تا ضعیف تر ها. هرچند بنظرم الان اونقدر فضای مجازی پر سر و صداست ، که اگه فشاری روی کسی باشه، یا برخوردی بشه، بشدت منتشر میشه.
    ببین بنظرم هر حکومتی موافق ها و مخالف هایی داره. فکر کنم حاتمی کیا از اوناست که با حکومت موافقه و میگه مشکلات، اصلاح میشه. هر چند مثلا اصلاح حکومت از نظر من خیلی عمیق تر و اساسی تره. اعلام فیلمساز وابسته و فیلمساز نظام هم عنوانی بود که اونقدر تکرارش کردن، که خود حاتمی کیا نهایتا به کنایه و محکم گفت آره، همونم که میگید.
    آره حاتمی کیا حاشیه زیاد درست کرده. اتفاقا پیج اینستای خودشو فالو میکردم قبلا، یه سال پیش بود حدودا، پیجش کلا عوض شد و شد «رسانه انقلاب» ، یه مدت پست هاشو خوندم. حقیقتش من آدم افراط و تفریط نیستم. آنفالو کردم دیگه. من فقط حاتمی کیا ی فیلمساز رو دوست دارم، درمورد شخصیت سیاسیش تصمیمی نگرفتم. از بزرگان، علی حاتمی، عباس کیارستمی، کیمیایی و بیضایی رو خیلی زیاد دوست دارم.
    آره دیگه، انتخابها هیچوقت حتی ۳۰٪ هم هنری نبوده. سیاست های کاری، همیشه مسیر داده به انتخاب ها، داوری ها، جوایز، اکران ها، مجوز ها و...
    منم چند ساله که از داوری دنبال راضی شدن نیستم. فقط از فیلم دیدن راضی میشم
    سلام
    پارسال سعی میکردم حتما۷رو ببینم، امسال اصلا نشد، مثل اینکه چیزی رو هم از دست ندادم.
    قاسمخانی در مورد حاتمی کیا گفته بود تو که همیشه حمایت شدی و ...
    در مورد به رنگ ارغوان و گزارش یک جشن هم همین بود؟
    اونی هم که گفته بود۳۰سال با پارتی سیمرغ گرفتی هم جزوشاذترین نظرات بود
    تا وقتی با همین فرمون مصلحت اندیشی جلو بریم جشنواره واقعی برگزار نمیشه
    احتمالا ازین به بعد تو هر رشته دوسه تا سیمرغ میدن تا یدفعه کسی دلخور نشه‎:|‎ 
     
    پاسخ:
    یه وقت کسی از سینما زده نشه! :-/ 
    اینا داورا فکر کنم غصه دل مردم هم درنظر میگیرن! 
    والا،،، طرف دوتا موهاش سفید میشه، فکر میکنه کدخدای سینماست.
    من که مویی ندارم، ولی ریشام وقتی در میاد، چند تاش سفیده :-)
    لازمه بگم که به خاطر امتحان مهمى امسال قید جشنواره رو زده بودم ولى پست هاى شما اجازه نداد زیاد بر سر پیمان خویش بمانم ... شعله ور و سرو زیر آب رو دیدم. خیلى هم چسبید!
    با تشکر :)
    پاسخ:
    :-) 
    خیلی از مطالبتون لذت بردیم قلمتان مانا
    پاسخ:
    ;-)
    یعنی قشنگ کیف کردم با این پستتون،دمتون گرم:)
    درسته که حاتمی‌کیا یه خرده تند انتقاد کرد ولی به حق گفت.من موندم رشیدپور که تا دیروز تو شبکه‌ی ایرانیان چرت و پرت میگفت و صدتا حرف مخالف میزد چطوری ممنوع‌الکار نیست؟یکی دیگه بود نمیذاشتن با دوربین موبایلش هم از خودش فیلم بگیره حالا این رشیدپور تو تلویزیون خاموش هم هستش این روزها.
    پاسخ:
    آدم های نون به نرخ روز خور همیشه خوب میان جلو و پیشرفت میکنن. تا یه جا که به دام بیوفتن
  • گمـــــــشده :)
  • وقتی که برای این کار می دارید قابل ستایشه
    پاسخ:
    ممنونم
    بقول پژمان جمشیدی ! جشنواره فقط سیمرغ داره :) 
    کلا این روزها همه چیز بوهای نامطبوع داره . حتی جشنواره . 
    پاسخ:
    :-/
  • مرتضی خیری
  • روش اعلام برنده تو جشنواره فجر برای من حال بهم زنه. یه جوریه که انگار اصلا نمیشه درستش کرد. حتما باید یه خورده مکث کنن که استرس به جون نامزدا بیفته.
    تو این مورد اعلام برنده تو اسکار رو به شدت دوست دارم. اول فیلمای نامزدا رو نشون میدن، بعد پاکتو سریع باز میکنه و برنده رو سریع میگه.
    اعلام کننده از اینکه یه چیزی رو میدونه، سواستفاده نمیکنه و بقیه رو دق نمیده
    پاسخ:
    دیگه ... 
    سلام من که تنگه ابوقریب رو ندیدم ولی یکی از استاد ها مون که خودش چندین سال تو  عمق جنگ بوده می گفت وقتی این فیلم های جنگی رو میبینم اونقدر بد ساخته شده که می خوام بزنم تلویزیون رو بشکنم
    رشید پور رو اجرا اش رو دوست دارم نوع بیان و ادبیات و ادب اش رو دوست دارم کاستی هاش رو هم میبخشیم:)
    پاسخ:
    ببین تنگه ابوقریب یه قسمت از جنگه. همین. یه مشت تیر و تفنگ انفجار پشت سرهم و هیجان انگیز و تیر خوردن ها کشته شدن ها جلوی دوربین و... . و اونایی که فیلم جنگی خوب زیاد ندیدن، یه کم از دیدن این صحنه ها هیجانزده میشن. وگرنه قصه فیلم رو بخوای بگی، میشه: یه روزای آخر جنگ، عراق حمله میکنه به تنگه ابوقریب، و یه اکیپ میرن برای دفاع... همین.
    منم تو رو بخاطر رشیدپور نمیبخشم :-))
  • سید رمضان حسینی
  • سوای حرف‌های به حقی که زدید به نظرم یکی از مهم‌ترین حماقت‌های این جشنواره که تا سال‌ها گریبانگیر سینمای ایران خواهد بود نفهمیدن اهمیت و ارزش انیمیشن‌ها و مستندهاست (خصوصا اولی)!
    وقتی داور بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم کشور در جواب به این سوال که چرا فیلشاه در هیچ بخشی نامزد نشده می‌فرمود: «انیمیشن که بازیگر نداره که بخواد نامزد شه. هه هه هه هه!» دو دستی زدم تو سرم از این حجم عظیم بی‌سوادی و ادعا.
    پاسخ:
    اتفاقا انیمیشن امسال و یکی از مستندها که درموردش نوشتم امسال عاالی بودن. در اونحد که توی آرای مردمی در میانه جدول بودن! این یعنی خیلی خوب. و دقیقا همون که گفتی،، اساس کارشون اشتباه بود که فقط یه انیمیشن و دوتا مستند رو آوردن! بعد با خودشون گفتن عه! چیکار کنیم؟ اینارو با چی مقایسه بکنیم؟! هیچی، یه جایزه میسازیم و میدیم که برن دیگه...
    منم یکی از طرفدارای حاتمی کیام. فیلم پارسالش بادیگارد رو‌ خیلی دوست داشتم و بخاطر سکانس آخر این فیلم، اون رو جز فنی ترین کارگردان های حال حاضر ایران میدونم. کارگردان اهل شعاریه ولی اذیتت نمیکنه. دل به دل قهرمانش میدی...اما به وقت شام نبود. دلت همراه نمیشد با دو کاراکتر اصلیش، از هندی بازیش زده میشدی، احساساتت جریحه دار نمیشد. شعارها پرت میشد تو صورتت.  تصویرش از داعش  هم زده ت میکرد. حالا حرفهای نشست خبری شون رو خوندم که گفتن از داعش فیلم زیاد دیدن و داعش به همین شدت اگزجره ست...و خب باشه. ولی چیزای دیگه رو نمیشه چشم پوشی کرد
    و بدترین سکانس هم فریادهای بی منطق ایشون بود. من طرفدارشم ولی نمیتونم از کارش دفاع کنم. بعله یه عده به تموم سازندگان سینمای جنگ میگن سفارشی ساز، یه عده هم سند شهدا رو به نام زدن و به نام شهدا هر فرمانی میدن!!ما در همچین جامعه ای هستیم. آقای حاتمی کیا بهتره اون ور هم ببینن. ناراحتن که یه عده گفتن کمدیه؟خب بگن. ناراحتن که چطور شده صدای مخالف ایشون تونسته از رسانه ملی پخش شه؟!! هرکس میتونه نظر بده. مگه آقای فرهادی رو عامل بیگانه و جشنواره ای ساز خطاب نمیکنن؟ مگه آقای روستایی رو سیاه نما نمیگن؟ مگه آقای افخمی و فراستی کلی پرونده در مورد اسکار و کن و تحقیر جوایز فرهادی پخش نکردن؟! چی شد سازنده آژانس شیشه ای اینقد خودخواه شد؟چی شد خالق حاج کاظم که توی روی رضا کیانیان حکومتی می ایستاد، فریاد وابستگی زد و به ناحق میخواد صدای مخالف خفه شه؟ فقط چون فیلم در مورد مدافعان حرمه، نباید نقد شه؟!!
    نکته کلیدی پستهای شما اینه که دنباله رو تلگرام نباشیم، هر جوی راه میفته همراه نشیم. بعله دعوت خوبیه. ولی بنظرم شما به وسواس افتادین، این بیشتر از اینکه براتون دعوت به تعقل باشه شده دعوت به خاص بودن و در کل مخالف خوان بودن!!منم با سورمه موافقم که  «به خاطر حرف کسی از حاتمی کیا زده نشدم، مثل کسایی نیستم که تا وقتی گزارش یک جشن رو ساخت باهاش بودن و حالا که از سوریه می گه مخالفش هستن.» من اصلا مساله م سوریه نیست! من و خیلیا دیگه بخاطر موج تلگرام زده نشدیم. بخاطر تعقل زده شدیم،چه همراه با موج تلگرام چه مخالف با اون
    در مورد داوری ها هم بگم با جنایتی که در مورد لاتاری کردن منم مخالفم. البته پارسال بخاطر ماجرای نمیروز، دلم برای مهدویان سوخت چون واقعا با اختلاف بهترین فیلم بود. ولی امسال لاتاری شاید فیلم چهارم بود، جنایتی که در مورد ساعد سهیلی و عوامل فیلم شد، دل رو میسوزوند. و این فقط شامل حال امثال مهدویان و حاتمی کیا نیس. مگه فیلم آقای حجازی دیده شد؟ مگه پارسال فیلم نگار دیده شد؟ اصلا هیات انتخاب فیلمها و ورود فیلمها به جشنواره هم کلی نقد داره. جشنواره برای من، ۱۱ روز فیلم دیدن و در مورد فیلم حرف زدنه و منتظر داوری عادلانه هم نیستم. در هیچ دوره ای، نه در زمان دولت  اصلاح طلب نه اصولگرا. و این رو بهونه ی حمله به جناح فکری مخالفم نمیکنم
    پاسخ:
    گفتم که منم از بعضی صحنه های فیلمش خسته شدم، اما درمورد اعتراض، دوتا چیز هست، حق اعتراض و نوع اعتراض. مسلماً حق اعتراض داشته، همه دارن، هرکسی که فیلمش، کارش، زحمتش تحقیر میشه و بی انصاف نقد میشه، نه منصفانه. اما نوع اعتراض هم یه بحثه، که به نظرم تا اغتشاشی در کار نباشه، عادیه. این روی سن با فریاد،، احمد نجفی با اعتصاب غذا ، علی کریمی در نشست خبری... یه زندانی توی زندان با اعتصاب غذا، یکی دیگه با نامه سرگشاده. ذات اعتراض اینه که شنیده بشه. ایجاد توجه بکنه. اما احمدی نژاد هم میره توی مکان عمومی تحصن و سخنرانی و تحریک... طرفدارا جمع میشن، با مخالفها درگیر میشن... این آخری اشتباه تره. هرچند که این نوع هم درجای خودش و بسته به شرایط قابل بررسیه.
    «فقط چون فیلم در مورد مدافعان حرمه، نباید نقد شه؟!!» ... فیلم فقط نقد نشد! تهمت زده شد. چند بار گفتم. 
    منم با اون قسمت کامنت سورمه موافقم! منم اول خیلی اخبارمو از تلگرام میخونم، اما پیگیریش مهمه. پیگیری،، بعدش پرچم بدست گرفتن. و الان چرا فکر میکنی موافق حاتمی کیا بودن، خاص بودنه؟!!!!! همه مخالف حاتمی کیان؟! 
    و اینکه درمورد توجه نشدن به فیلمای مستقل، نوشتم و گفتم. و این که هررر دوره ای ، به فیلمهای موافق اون دوره سیاسی و فکری بیشتر توجه شده. یه دوره احمقانه تر، یه دوره هنری تر، ... اما همیشه بوده و در هر دوره ای. چه شمقدری، چه حیدریان، چه داروغه زاده
    بحث من مطلقا سینماست. میگم سینمای حاتمی کیا همیشه رده بالا بوده، همیشه نقد شده و همیشه حاتمی کیا و خیلیای دیگه (که حتی فیلمای خوبی نمیساختن) اعتراض داشتن،، چرا اینبار حاتمی کیا اینقدر بولد شد؟!
  • نویسنده ....
  • نمی دونم چرا این روزا هر کی می خواد حاتمی کیا رو بکوبه اولش می گه طرفدارشم! یاد فرزاد حسنی افتادم با لودر از رو مدیری رد شد بعدش گفت:البته من برای اقای مدیری خیلی احترام قائلم!
    بگذریم. حاتمی کیا به برچسب مداومی که بهش میزنن اعتراضش رو اعلام کرد این افرادی هم که اسم میبرن تو کامنتا همچین ساکت و مظلوم هم نبودن به وقتش با واسطه و بی واسطه حرف زدن . خیلی از این اقایون از همون سرمایه گذاری که به خاطرش حاتمی کیا رو متهم می کنن بهره بردن، این عمق  ریاکاریشون رو نشون میده که تظاهر به اپوزیسیون می کنن و مخالف خوان شدن برای عوام فریبی. 
    پاسخ:
    قضیه فرزاد حسنی و مهران مدیری رو نمیدونم ! 
    بعله، بهرام توکلی هم یه زمانی از همین پشتیبانی های عظیم مینالید و اعتراض داشت. شیش هفت سال پیش، ماجرای فیلمهای سازمان اوج. و حالا فیلم خودش رو با تهییه کنندگی سازمان اوج ساخته و ساکت یه گوشه نشسته و جوایزشو میشمره. 
    من بحثم سینماست ، نه سیاست. 
  • نویسنده ....
  • الان سینما سیاسی شده دکتر، گریزی نیست:)) 
    پاسخ:
    سیاست نهایتا روی همه چی تاثیر میذاره. ولی من فیلمی خوشم بیاد، میبینم :-)
    من خیلی فیلم شناس نیستم. کلا هم سه تا فیلم تو جشنواره دیدم. ولی با شما یه جاهایی اختلاف نظر دارم.

    1- دارکوب: به نظرم یک داستان کلیشه ای داشت. دوباره اعتیاد و  فقر و از بهروز شعیبی بعید بو که تن به چنین کلیشه هایی بده. جایزه به سارا بهرامی هم نشون داد که کلا ملاک سیمرغ دادن تو جشنواره نقش معتاد بازی کردنه!

    2-به وقت شام: کارگردانی فیلم عالی بود. هالیوودی بود و این هم نتیجه پول فراوان دوستان اوج بود. حاتمی کیا روزی افتخار میکرد که با یک فشنگ فیلم جنگی ساخته اما اینجا چندتا ماشین واقعی رو برای فیلمش نفله کرده! به نظرم فیلم مشکل جدی فیلمنامه داشت. خیلی جدی!

    3-بمب: تلاش پیمان معادی برای ترکیب بین اصغرفرهادی و رضا عطاران بود. ولی با طراحی لباسش برای لیلا حاتمی گند زده بود به کل فیلم. آخه کی تو سال 67 اینجوری لباس میپوشد و مسخره تر از اون اینکه این فیلم جایزه بهترین طراحی لباس رو هم برد! البته در کل فیلم بدی نبود
    پاسخ:
    ۱. آخه اعتیاد هم بالاخره یه موضوعه. اینکه چطور بهش نگاه کنی و بسازیش... شعیبی قصه ها رو خوب در میاره خدایی. امسال هم دهها نقش معتاد و خل وضع و روانی و... داشتیم. بهرامی خیلی خوب بود بنظرم

    ۲. حاتمی کیا گفته بود با یه فشنگ «هم» میتونه. هرچند بنظرم فیلم «سرو زیر آب» بدون فشنگ ، عااالی بود. اما خب دنیا جلو میره، صنعت سینما پیشرفت میکنه. گاهی فیلم پرخرج ساخته میشه، گاهی فیلم آپارتمانی. هر دوش هم ممکنه خوب یا بد در بیاد

    ۳. سخت پسندیاااا :-))
    یک نکته ای اینجا هست، عموما شما جشنواره ی عکس زندگی روستایی برگزار میکنید، چه عکس هایی برتر میشن؟ خب مطمئنا عکس با محتوای ماشین هیچوقت برنده نمیشه
    جشنواره فیلم فجر هم همینطور که از اسمش مشخص هستش فیلم هایی در اون بیشتر بها داده خواهند شد که مرتبط باشند.
    البته این فقط در صورتیه که بخواییم نگاهی یک بعدی به محتواها داشته باشیم.
    از اونطرف اگر این جشنواره رو به چشم یک جشنواره کشوری ببینیم که همه نوع محتوا در اون از حق دیده شدن دارن قضیه متفاوت تر هستش. 
    در رابطه با حاتمی کیا با حرفتون موافقم 
    همین که پدری برای بچه ش یه چیزی میخره و یا شرایطی رو فراهم میکنه ولی هر روز و هر ساعت و هر ثانیه سرکوفت و منت میزاره چیزی جز ستاد کوفت سازی نیست. 
    وقتی حاتمی کیا میگه همین آقا و یکسری دیگه فیلم به وقت شام رو میگن کمدی یعنی ارزش واقعی اون رو درک نکردن، درک نکردن که وقتی همه ی فیلمسازها میخوان با لاتاری، بمب و هزار تا فیلم دیگه سیمرغ ها رو درو کنن یک نفر هم پیدا شده که دغدغه ی موضوع روز رو داشته و براش فیلم ساخته حالا با هر پشتوانه ای، باید بیشتر بهش بها داده بشه و به فیلم و زحماتش کیورد کمدی رو نسبت ندن. 
    پاسخ:
    درک نشدن یه بحثه،، اینکه کسی از کارِت سر در نیاره و بیان یه نقدها و حرفهای مسخره مطرح بکنه و هی تکرار بکنه تا همه بگن عه ... آره... . و بررسی تخصصی نشه، خیلی لج داره.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی